Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Elektroluminescent instrumentbelysning

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Fri Sep 14, 2007 6:27 pm    Post subject: Elektroluminescent instrumentbelysning Reply with quote

Vad är elektroluminescent belysning? Hur kan mätartavlorna lysa utan lampor, rör eller gaser? Svaret ligger i keramisk teknik. Mätarna är uppbyggda av laminatlager av material som börjar glöda när de matas med en högvolts växelspänning. Som resultat av detta är visare och mätartavlor en ljuskälla i sig själv.

En typisk mätare eller visare består av flera lager;

Ett lager av glasartad emaljbelagt stål formar instrumentets baksida.
Ett lager av solid keramik läggs på baksidan.
Ett lager, innehållande elektroluminescent fosfor i keramisk bas
Ett genomsynligt elektriskt ledande lager läggs över.
Det hela avslutas med ett lager av glasartad lack.

Kraftkällan;

Mätarna och visarna drivs av en kraftkälla, kallad oscillator eller powerpack, som konventerar 12 volt likspänning till 200 volt växelspänning med 250 cykler per sekund.

Detta fantastiska system användes på 1960, 1961 och 1962 Chryslers,
på 1960, 1961, 1962 och 1963 Imperial, samt på 1966 och 1967 Dodge Charger.

På Chrysler och Imperial sitter kraftkällan monterad under instrumentpanelen på förarsidan mot innerskärmen.

På Dodge Charger sitter den under instrumentpanelen bakom handskfacket.

Jag har undersökt och tagit fram ersättningskomponenter för kraftkällan som jag bänktestat under 7 timmars kontenuerlig drift.
Detta började som ett försök till att reparera till mig själv - skulle någon behöva hjälp går det bra att maila Sven_Andersson@telia.com eller ringa mig på +46 (0)70 748 52 50

_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group