Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Off topic - Bil
View previous topic :: View next topic  
Author Message
madina
V6

PostPosted: Fri Nov 08, 2024 8:54 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har precis börjat kolla upp fördelarna med att installera en laddbox hemma. Såg att vissa modeller kan ge upp till 22 kW i laddningseffekt, vilket låter snabbt! Men det som intresserade mig mest var funktionen för dynamisk lastbalansering. Den gör så att man kan ladda bilen utan att överbelasta husets elsystem, vilket är perfekt om man samtidigt kör andra stora apparater. Men är det svårt att få tillstånd för installationen? Jag funderar på om man måste göra några stora förändringar i hemmet.
Back to top
View user's profile Send private message
stevelon
V6

PostPosted: Sun Nov 24, 2024 9:56 pm    Post subject: Reply with quote

Det är en väldigt bra fråga, faktiskt. Jag stötte på en sajt där de nämnde just den typen av tekniska detaljer. Det verkar som att om man har ett vanligt 3-fas system i hemmet så borde det inte vara några större problem att installera en laddbox med högre effekt. Och ja, lastbalansering är verkligen en smart funktion. Det förhindrar att säkringarna går när du till exempel kör torktumlaren samtidigt som bilen laddas. Du kan läsa mer om installationen här: Besök Laddbox.n.nu för mer detaljer om vilka förberedelser som kan behövas.

Last edited by stevelon on Tue Nov 26, 2024 9:23 pm; edited 1 time in total
Back to top
siaenko
V6

PostPosted: Mon Nov 25, 2024 7:08 pm    Post subject: Reply with quote

Efter att ha satt upp min laddbox har det blivit så mycket enklare att planera elbilsladdningen. Jag har ställt in den att ladda mestadels under natten, när elpriserna är lägre, och jag kan ändå alltid lita på att bilen är fulladdad på morgonen. Och det känns riktigt bra att kunna bidra till minskade utsläpp genom att använda egenproducerad el från mina solpaneler. Så det är både ekonomiskt och hållbart, vilket gör att hela installationen känns som en smart långsiktig investering.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Off topic - Bil All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum