| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
challenger 340 SixPack

|
Posted: Fri Dec 29, 2006 8:08 pm Post subject: 2.5 diesel |
|
|
Kva skyldes det at ingen "liker" diesel-Voyagere og Jeeper? Har ofte hørt kommentaren at ein ikkje må finne på å kjøpe disse med diesel? Er det for svake eller dårlige motorer eller er det rett og slett bare for at diesel er "feil" for klubbens medlemmer? _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
| Back to top |
|
 |
Mr57Belvedere Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Sat Feb 03, 2007 5:40 pm Post subject: |
|
|
Grunnen er vel at dieselmotorene er for svake spesielt 2.1 hadde en tendens til å havarere så det du sparte på å kjøre diesel fikk du i utgifter på reparasjon.
Diesel Jeepene hadde vel ikkje diffa bakaksling heller trur eg?
Eg likar dei best med bensin og automat stort sett kun for komforten sin del.  _________________ 57 Plymouth Belvedere 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury S/23 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury GT 2dr HT
94 Chrysler Voyager AWD
94 Chrysler Grand Voyager delebiler 2 stk |
|
| Back to top |
|
 |
taue-bill Bigblock
|
Posted: Sat Feb 03, 2007 9:27 pm Post subject: |
|
|
2.5 diesel motoren har for uvane å havarere registerkjedet. Dette skjer visst fordi man mister oljetrykk til strammeren som da slipper kjedet helt tilbake. Dårlig trykk skyldes visstnok som oftest slitte vippearmer og vippearmsaksel i toppen. Merke verkstedene skifter nå alltid vippearmer og div etter register havari...  _________________ 1975 dart 4d 225-904 (X)
1974 tradesman-300 225/727 (X)
1970 superbee 440/727 (X)
1968 satellite 4d 225-904
1966 DART GT m/340/727 (X)
1961 newport 4d 361 |
|
| Back to top |
|
 |
Goldenlion 426 HEMI - elephant

|
Posted: Sun Feb 04, 2007 10:39 am Post subject: |
|
|
Jeg har inntrykk av at 2,5 liter TD varierer fra år til år, men jeg har ingen kilder å støtte meg på her.
Min 94-modell Voyager ga meg 50.000 problemfrie km (130' til 180').
Mest seriøse problemet var at når gradestokken viste -15 og nedover var det helt umulig å få start på den. Måtte hente kona etter nattevakt en gang i -20. Da var hverken ho eller Voyageren særlig fornøyd, men jeg fikk da begge med hjem!
En kar på jobben hadde en 96 eller 97 Voyager som han bytta motor tre ganger på.
Noen som vet forskjellene på de forskjellige årgangene av 2,5 TD motorene? |
|
| Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

|
Posted: Thu Feb 15, 2007 7:39 pm Post subject: |
|
|
Disse 2,1 og 2,5 dieslene, er dei egenproduserte av Chrysler/Jeep
Satt her og funderte litt og eit fransk konsern (PSA - Peugeot/Citroên) brukte også nettopp 2,1 og 2,5 i større personbiler og varebiler/minibusser utover 90-talet. Er dette tilfeldigvis samme opphav  _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
| Back to top |
|
 |
Mr57Belvedere Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Sun Feb 18, 2007 12:36 pm Post subject: |
|
|
Trudde det var daewoo eller kva po..... det heiter sine motorer eg, eller noko i den dur.
Noen som kan bekrefte / avkrefte??????? _________________ 57 Plymouth Belvedere 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury S/23 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury GT 2dr HT
94 Chrysler Voyager AWD
94 Chrysler Grand Voyager delebiler 2 stk |
|
| Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

|
Posted: Sun Feb 18, 2007 1:04 pm Post subject: |
|
|
| Mr57Belvedere wrote: | Trudde det var daewoo eller kva po..... det heiter sine motorer eg, eller noko i den dur.
Noen som kan bekrefte / avkrefte??????? |
Daewoo var GM-eigd så det hørtes litt kunstig ut. DaimlerChrysler har derimot hatt eigarinteresser i Mitsubishi og Hyundai. Kan det ha vore ein av desse du tenkte på? _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
| Back to top |
|
 |
Dart225 cruiser

|
Posted: Sun Feb 18, 2007 1:18 pm Post subject: |
|
|
Er de ikke italienske da? Trodde det var VM Motorri eller hvordan det nå staves Mener å ha lest det på diskusjon.no eller offroad.no- _________________ Musikksmaken.com |
|
| Back to top |
|
 |
furyman Slant Six
|
Posted: Mon Feb 26, 2007 2:50 pm Post subject: VM Motori |
|
|
Her må vi trå til med litt folkeopplysning!
Tidligere modeller av Jeep Cherokee ble levert med Reanult 2,1TD motor. årsaken til dette er faktisk at Renault eide Jeep i noen år. (tror dette gjeldt fra 86 til 92).
Fra 95, i 96 modellene ble denne erstattet av en VM Motori (Italia)konstruert/produsert TD motor på 2,5 liter. VM Motori er eid av Detroit Diesel, som igjen eies av DaimlerChrysler. Eller var, sist jeg sjekket.
2,5 TD Fra VM var en av de reneste dieselomotorene på markedet på den tiden. Motoren er bygget opp av standard deler, med det mener jeg at feks toppene er delt pr sylinder. Dvs at en, tre , fire, fem eller seks sylindret motor har mye de samme delene. Samme topper løftere, støtstenger vippearmer osv. Dette gjør delene rimelige. dvs før Us Møller/Bertel O steen. Vil anbefale å kjøpe deler i Italia. Det er fullt mulig.
I Voyager ble det brukt en versjon med registerkjede, denne har vært trøblete som antydet. Dette ble endret.
Alle Jeep har gear registerdrev. Motoren ble brukt i Jeep fra 96 til 98, både Cherokee og Grand Cherokee. I 99 fikk Grand Chrerokee en femsylindret versjon på 3,1 liter. Samme boring, en sylinder mer! Cherokee beholdte 2,5 lenger.
VM Motori er stor produsent av marinemotorer stasjonære motorer, og har levert motorer både til Range Rover, Rover og Ford Europa. De har også fabrikk i mellom amerika.
Konstruksjonen oppfattes kanskje som litt mystisk, men er helt grei i dieselmotor sammenheng. Motorene er slitesterke, men har litt svake vippearmer. Anbefaler syntetisk olje på dem for å sikre godt trykk opp i motoren ved kaldstart.
MVH
T. |
|
| Back to top |
|
 |
mr.mopar Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Sat Mar 03, 2007 11:42 am Post subject: 2.5 diesel |
|
|
skal bare føye til at voyageren kom med registerdrev på 2.5 dieselen fra årsmodell 98.men vær obs på at pga et stort lager av biler ble mange 97 mod solgt som 98 mod.en grei bil men dem kunne holds seg unna all den elektronikken som styrer allt på bilen _________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
| Back to top |
|
 |
Automester Slant Six
|
Posted: Tue Jun 09, 2009 6:42 pm Post subject: VM motor 2,5 TD |
|
|
For å prøve å unngå havari må en sjekke om bunnpanne er skadet , det er liten klaring mellom sil og panne. det er mange ganger det er årsak til havari på register for strammeren må ha oljetrykk, samme gjelder vippearmer. |
|
| Back to top |
|
 |
Øyvind Mopar Go wing

|
Posted: Fri Sep 04, 2009 9:03 pm Post subject: |
|
|
Alle VM dieslene før 1995 hadde geardrev på kammen. Amerikanerne likte ikke støyen og krevet bl.a. kjededrift for å få mer stillegående motorer. Husk at VW kom med sine TDI motorer i '94, og de gikk stille som bensinmotorer (omtrent). Etter endel havarier gikk Mopar vekk fra dette igjen.... De gamle 95-96 modellene er nesten garantert å havarere pga dette. Husk at det er mer rykkvis bevegelse i kjedet med 4 enn f.eks. 8 sylindere, og det har mye å si. Jeg har VM uten kjede i min 94 Voyager, og den er Ok, har gått ca 260k. Vi sjekket dette den gangen vi kjøpte bilen brukt i 1997, og dette var hovedgrunnen til å velge den gamle modellen. _________________ Hovedleverandør av Mopar Engine Performance og rimelige motoroverhalinger. Har stort delelager av std og trimdeler. Har mastergrad på trimming av Hemi! Bygger motorer på heltid!
Mitt mål er: TRADISJONELL NORSK KVALITET TIL AMERIKANSKE PRISER |
|
| Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

|
Posted: Sun Sep 06, 2009 4:37 am Post subject: |
|
|
Trist at heile Voyagermodellen er stempla som dårlig bil blant folk flest pga enkelte årganger med svak motor/gear og påfølgende havari.  _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
| Back to top |
|
 |
|