Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Støtfangere på 74 Challenger

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> A, B og E-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pentastar
Rekke-firer

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 3:12 pm    Post subject: Støtfangere på 74 Challenger Reply with quote

Hei hei!

Har skummet forumet men ikke funnet noen gode lenker på dette temaet, dog jeg skal ikke utelukke at jeg har gjort en slett jobb på dette. I såfall ber jeg om unnskyldning. Wink

Har en 74 Challenger, og jeg lurer litt på hva jeg kan gjøre med de "pene" gummi fenderne som dekorerer støtfangerne. Er sikkert flere som mener det er jålete å bytte til noe som er penere, men jeg er ikke så optatt av å beholde bilen original på dette pkt. Liker veldig godt den stilen som er på 70 - 71 årgangen, som i tillegg ser ut til å sitte tettere på chassiet. Ser jo at det finnes noen produsenter på nettet som selger reproduksjoner for ulike årganger. Auto Metal Direct ser ut til å være en av disse. Jeg er også uvitende om hvilke årganger av støtfangere som kan kombineres med min bil ( 74 mod. ), og om man må bestille nye festebraketter for å montere et nytt sett.

Er det noen som leser dette og har noen gode råd på hva jeg bør gjøre så
setter jeg stor pris på en tilbakemelding.
Back to top
View user's profile Send private message
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 5:32 pm    Post subject: Reply with quote

Støtfangerhorna framme er berre å plukke av. Bak trur eg det skal passe med eldre årgang,uten å kunne garantere dette....
mr.brudevoll
Go wing

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 2:54 am    Post subject: Reply with quote

Heilt enig med deg.... både plassering og "fendere" er feil på 72-74 modellen sine støtfangere...

Ta ein telefon til KS autoparts.... han kan sikkert forklare hva som trengs,...dette er ingen ny problemstilling....

Eit anna typisk trix er å lakke grillen svart....
...for ¨slippe "sure munnen".... evt. bruke 3-5 høvdinger på en passe bra 70 grill....
KJØR PÅ !!
Back to top
Pentastar
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 10:38 am    Post subject: Reply with quote

Takker for svar!

Er et bra tips å ringe til KS Autoparts ja. Har handlet der et par ganger og fått super service. Han vet nok å få tak i det jeg trenger.

Ellers er det ikke bare å skru av fenderne foran slik jeg ser det. Hele støtfangeren står jo et par tommer lengre frem enn på de "pene" variantene. Ellers må jeg innrømme at jeg er glad i grillen. Jeg viser gjerne stolt frem at det ikke er snakk om en 1970 bil og har ingenting imot at Dodge endret litt på detaljer som baklykter og grill. Jeg vil bare fjerne alle de lovpålagte dustegreiene som myndighetene kom opp med på den tiden slik at bilen blir det den skulle vært. Støtfangere som kan tåle sammenstøt i 5 kmt ( eller var det miles? ). V-8 motorer strupet til 150 hk.. *sukk*. Fatter ikke at ingen startet et opprør i USA på denne tiden. Very Happy Vet dere hva slags forgasser som satt på en standard 318 på denne tiden? Må ha vært temmelig stusselige greier tipper jeg. Har lurt litt på hvordan de fikk effekten ned så mye, uten at jeg har tatt meg tid til å lese meg opp på temaet, men tipper på at det er snakk om forgasser og innsug, samt at de fleste 74-mod. hadde vel bare ett sugerør bak fra fabrikken.
Back to top
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 1:26 pm    Post subject: Reply with quote

Forgasseren som stod på 318 var vel den samme toporter som på tidligere 318, med 230 bruttohester. I 72 kom det ny måte å regne hestar på,og etter dette regna dei med nettohester. I realiteten var ikkje det så forferdelig mykje mindre power i en 72-74 modell 318 enn en opp til og med 71. Kompresjonen gikk frå omtrent 9,5 til omtrent 8,5, og det var vel litt endring i forhold til eksosrensesystem og litt småtteri. Hadde en 73 modell challenger før,med heilt original 318 med toporter. Var ingen muskelbil akkurat. Eksosanlegget var et enkelt originalanlegg,som det var på alle 318- E-Bodies med både 230- og 150-hesters utgave.
Etter eg solgte den bilen,plukka nye eigaren av støtfangerhorna framme,og det blei ganske OK å sjå på.

Kan vi få sjå bilde av bilen din? Wink

1902810-bilde1-img_0757.jpg
 Description:
 Filesize:  51.89 KB
 Viewed:  23337 Time(s)

1902810-bilde1-img_0757.jpg

Klick here to see the Image in full size.

Pentastar
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 2:50 pm    Post subject: Reply with quote

Fant denne lenken på internett:

http://board.moparts.org/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=4780596&page=0&fpart=1&vc=1

Her er en ganske så interessant diskusjon rundt støtfanger temaet. Skal legge inn et bilde av bilen min når jeg kommer hjem fra jobb ( dvs. når jeg har funnet ut hvordan man gjør denslags.. Laughing ).

Er ut fra denne tråden litt usikker på om man kan gjøre denne modifikasjonen på to måter. Den ene blir da å kjøpe braketter til 70 - 72 modellen, samt støtfangere for samme årgang. Evt. ser det ut som man kan bruke 73 - 74 typen, men at man må kappe og sveise, samt borre et par nye hull for å tilbasse braketten til rammen. Da må man vel fjerne den stygge gummiforingen på innsiden av støtfangeren også.

Forøvrig er jeg fremdeles litt forvirret på forskjellen mellom en 150 hk 318 og en med 230. Er det slik at denne forskjellen bare ligger i måten effekten er målt på?
Back to top
Pentastar
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 2:52 pm    Post subject: Reply with quote

Fin bil du har der!

72 modell antar jeg, eller 73 med støtfangerjobben alt utført?
Back to top
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 7:30 pm    Post subject: Reply with quote

Den bilen var en 73-modell,ja.
Bildet blei tatt rett etter støtfangerhorna vart fjerna.
Bilen eksisterer ikkje i dag.

Det er ikkje berre måten effekten vart målt på nei.
Når kompresjonen gikk ned,minka det en god del på effekten. Kammen fikk litt forandra sliping (trur eg), pluss litt tuning mht. eksosrensing og forgasser. Ikkje katalysator,men det var emissions control opplegg på den 73 modellen eg hadde. Blant anna skulle det brenne bensindamp frå bensintanken, og litt andre finesser....Motorane fikk Chrysler electronic ignition tenningsanlegg som standard i 72 eller 73 i stedet for gammal stift-tenning.

Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 10:50 pm    Post subject: Reply with quote

Hei igjen....

Fann litt info om 318-motoren på denne sida:

http://www.allpar.com/mopar/318.html

Der står litt diverse om dei fleste smallblocks i LA-familien,som 318 tilhører.

Pentastar
Rekke-firer

PostPosted: Wed Mar 02, 2011 8:32 pm    Post subject: Reply with quote

Lovet vel et bilde ja..

chally74 1.jpg
 Description:
 Filesize:  169.64 KB
 Viewed:  23256 Time(s)

chally74 1.jpg

Back to top
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Wed Mar 02, 2011 11:36 pm    Post subject: Reply with quote

Flott bil du har der Very Happy

Fort gjort å skru av støtfangerhorna framme..... Wink

mr.brudevoll
Go wing

PostPosted: Sat Mar 05, 2011 11:38 pm    Post subject: Lage litt custom..?? Reply with quote

Sorry,..klarer ikkje dy meg...
Kva om ein fjerner litt av støtfanger, men beholder støtfanger-hjørnene a'la 701/2 Camaro?
Har bare tilgang til windows paint,...men du kan sjå kva eg meiner..
Hmmmm, kanskje den no liknar på ein viss 72 Torino...URK !!
Ohh well... som dere skjønar har eg lite å gjere for tida....

1973_dodge_challenger+front.jpg
 Description:
 Filesize:  24.61 KB
 Viewed:  23201 Time(s)

1973_dodge_challenger+front.jpg

Back to top
LONGRAM
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 4:28 pm    Post subject: Hei Pentastar Reply with quote

Jeg kjøpte bilen av importøren når den kom til Norge.
Jeg fjernet disse hornene og fant ut at det var stygge merker på støtfangeren.Jeg satte den på igjen.
Din Challenger vil jeg si er en av det bedre som kjøres på veiene.
Det er skiftet alt av forstillingsdeler,fjærblad,bremser,styresnekke,eksosanlegg,dørpakninger
,vinyltak og sikkert mer,jeg kan bare ikke huske alt.Jeg byttet ut original motoren med en 1970 318.Den er nok litt sprekere.Hva har blitt av med originale rallye felgene ? Jeg har original California Licence Plate.Denne kan du få av meg.
Send meg en mail calkid@start.no

May03#10.JPG
 Description:
 Filesize:  110.3 KB
 Viewed:  23124 Time(s)

May03#10.JPG

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> A, B og E-body All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum