Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Växellåda A488 - 727 bultmönster?

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> 61-modell og eldre
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Krille
V6

PostPosted: Mon Jun 20, 2011 9:33 am    Post subject: Växellåda A488 - 727 bultmönster? Reply with quote

Tjenare.
Jag har en liten fråga angående växellådor.
Enkelt så sitter det en 383 motor med en Torqueflite 488 låda från -59 i min bil. Har jag förstått det rätt att det då enbart finns två olika bultmönster för växellådorna på chrysler (Smallblock och bigblock skiljer, förutom 318-bigblock som skall ha smallblock mönstret?)?
Funderar på detta då jag har en 488 låda på nu, som är påväg att haverera totalt, och inte hittat någon 488 i fungerande skick att trycka på, så har jag hittat att summitracing har 727 lådor till vettiga priser, och funderar att dra dit en sådan och sen renovera upp 488-lådan utan stress.
Nästa problem kommer då även om den skulle passa, hur man då gör med växelväljaren. Är ju tryckknapps i den, men kan det funka att bara flytta över vajern om man köper en låda för vajerstyrning? Eller behöver man bygga något eget för att få tryckknapparna att fungera med nya lådan? Detta är dock ett senare problem som inte är något jätteproblem att lösa, det viktiga just nu är om lådan kommer att passa med bultmönstret på motorn (som sagt, en 383 golden lion -59 )
Back to top
View user's profile Send private message
Bippe
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Mon Jun 20, 2011 10:47 pm    Post subject: Reply with quote

Chrysler har 3 boltmønstre til kassa G / RG (SLANTSIX) A / LA (273, 318A, 318LA, 340 og 360) og B / RB (350, 361, 383, 400, 413, 426 og 440. Så en 727 beregnet på B / RB motor vil passe på din 383. Jeg vil anbefalle deg å finne en 727 i fra 1962 til 65 som har trykknapp giring. Regner med at du blant annet må bytte konverter og yoke. Du har vel også brekket bak på girkassa. noe som er vansklig å finne på 727n.
View user's profile Send private message Send e-mail
Krille
V6

PostPosted: Wed Jun 22, 2011 4:32 am    Post subject: Reply with quote

Konverter och yoke byter jag samtidigt ja. Sen lär jag väl få räkna med att kardan kanske blir för lång eller för kort också. Brakket gissar jag vilt på att det är fästet? Ja det sitter bak på min också
Back to top
65 Valiant
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Thu Jun 23, 2011 12:48 am    Post subject: Reply with quote

Krille wrote:
Konverter och yoke byter jag samtidigt ja. Sen lär jag väl få räkna med att kardan kanske blir för lång eller för kort också. Brakket gissar jag vilt på att det är fästet? Ja det sitter bak på min också

Brekket = håndbrekket = handbromsen Wink

1965 Plymouth Valiant V200 Wagon
1967 Dodge Dart GT 2d.ht.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Krille
V6

PostPosted: Sun Jun 26, 2011 8:14 pm    Post subject: Reply with quote

jahaja jopps, den sitter baktill på struten
Back to top
Krille
V6

PostPosted: Wed Aug 10, 2011 12:06 am    Post subject: Reply with quote

Fått tag på en 488 låda med tryckknapsstyrning och hanbromsen baktill på nu. Skall byta någon ledig dag snart. Tänkte om det är något speciellt man bör tänka efter på och vara extra noggrann när man byter den? Är första gången jag skall byta ut en automatlåda. Så alla tips och trix för att underlätta är uppskattade
Back to top
Krille
V6

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 9:28 pm    Post subject: Reply with quote

Kan det stämma det jag kommit fram till med lite forskning och noggrann iaktagelse utav bilder att först skruvar man på converter och svänghjul som skall på i en del och sen klär man på den med en sprängkåpa och till sist drar man dit växellådan och åker på att centrera in två st axlar in i convertern? Detta är enda lösningen jag kan se förutom ifall man måste plocka ner veven, men det måste dem insett nån gång på senare 40tal att det inte längre är en bra lösning att behöva plocka ner veven för att komma åt kopplingsdelar och växellåda.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> 61-modell og eldre All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum