Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Mopar 383 Golden Lion skillnad mot annan 383?

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> 61-modell og eldre
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Krille
V6

PostPosted: Wed Jul 06, 2011 5:58 pm    Post subject: Mopar 383 Golden Lion skillnad mot annan 383? Reply with quote

Hej.
Jag har en chrysler windsor som jag pysslar lite med. Har stött på lite problem när jag skulle byta insug. Motorn som det är sagt att det skulle sitta i är en 383 Golden Lion. Så jag köpte mig ett insug för denne motorn, som då var på tok för smalt. Kan det vara så att insuget är för en vanlig 383, ch golden lion motorn har bredare mellan topparna? Eller är det kanske inte alls en 383 som sitter i motorn? Just nu är allt så inåthelvettes skitigt så jag har inte lyckats hitta ett motornummer på maskinen. Är det någon här som kan ha tips på vad det kan vara som gör att skillnaden är så betydligt stor?
Mitt huvud står i snurr just nu, bulthål och portar passar ju, förutom att insuget är en cm för smalt.
Bilen är från -59, och motorn är sagt att den skall vara originalmotorn, vilket jag nu betvivlar att det är.
Back to top
View user's profile Send private message
earlyfish
Bigblock

PostPosted: Wed Jul 06, 2011 10:55 pm    Post subject: Reply with quote

Mulig jeg tar feil her, men akkurat i 59 ble 383 bygd som både B og RB. RB betyr jo Raised B, så innsuget sitter høyere opp og er derfor bredere. Jeg vil tro at du har en RB-motor, men et B-innsug. Hvis du ikke har funnet noe motornummer, kan jo motoren være byttet også.
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Krille
V6

PostPosted: Wed Jul 06, 2011 11:04 pm    Post subject: Reply with quote

Ja motornummret stämmer in på en 383, förutom en detalj.
Gjutnummret på blocket är 2120329-4, 383 skall ju ha 2120329, men har inte hittat något om vart den 4'an kommer in i bilden. Kan det vara en 413 motor dådå? Jag har ingen direkt historia om bilen, och motorn kan mycket väl vara utbytt nångång. Han jag köpte den av trodde iaf att det skulle vara en 383 Golden lion. Men Det skall vara en RB motor ja. Skall dock försöka tvätta av så man kan se. Det skall väl vara markerat straxt framför motorns "valley pan" om det är en B eller RB motor om jag förstått det rätt?
Back to top
arnt
SixPack

PostPosted: Wed Jul 06, 2011 11:27 pm    Post subject: Reply with quote

Hei

Hvis ikke jeg husket feil så var det flere typer blocker til 383
den ene ble levert i 1959-1960 og det var samme dekkhøyden som 413,426 og 440.

383 B-block ble levert fra 1961 til 1971
Back to top
Krille
V6

PostPosted: Thu Jul 07, 2011 12:18 am    Post subject: Reply with quote

Då är det som jag befarat halva dagen nu. Men ifall det är en 383 i 413,426 och 440-skal, kan det då vara så att 4'an i slutet av gjutnummret försöker berätta för oss stackare som pysslar med denna idiotiska hobby att det faktiskt är en 413 då? Betäckningarna i framkant är dock inte där, så det är mycket svårt att se vad det faktiskt är för någon maskin förutom på blockets gjutnummer, och där sitter ju den 4'an i slutet som inte skall vara där på en vanlig 383 gjutning för 59-60 motorerna. De skall ha gjutnummer 2120329, och min har 2120329-4 som jag inte kan hitta i någon tabell vart jag än letar vad den 4'an betyder
Back to top
arnt
SixPack

PostPosted: Thu Jul 07, 2011 1:20 am    Post subject: Reply with quote

hmm var det støpenr du fant på blokken din, det er mulig at du har en 413
Jeg så på en av mine vanlige 413 og den har 2120529 så har jeg en 2x4 385hp og en 2x4 415hp begge med støypenr 1852029, skal grave litt i arkivet mitt å se hva jeg finner av detaljert innfo fra år til år
Back to top
earlyfish
Bigblock

PostPosted: Thu Jul 07, 2011 12:30 pm    Post subject: Reply with quote

Her er det endel info om nummer og andre måter å identifisere motoren på. Håper du finner ut av det!
http://www.moparaction.com/tech/quest/DECK_HEIGHT_DILEMMA.html

47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps
Back to top
Bippe
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Mon Jul 11, 2011 12:25 pm    Post subject: Reply with quote

Det 4 tallet etter støpenummret kan du glemme, det er ikke oppført i noen lister. Og mest sansynlig betyr det et blokka er støpt i støpeform nummer 4.
Har du padden til motorinformasjonen på venstre side rett i framkant på valypanen har du en RB motor, sitter den i framkant av venstre topp er det en B motor. 383 kom som både B og RB motor.
383 RB motoren blei brukt i 1959-60 Chrysler Windsor og Saratoga.

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> 61-modell og eldre All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum