| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
V8POWER 426 HEMI - elephant
|
Posted: Sun Mar 10, 2013 2:34 pm Post subject: Balansering BB/727 |
|
|
HAr en 73 Charger som opprinnelig var en 400 bil. Har en 440 i nå. Plages med vibrasjoner som antagelig kommer fra converteren. Synes det ble verre etter at jeg løsnet converterboltene og trakk dem til igjen.
Hvis det er den orginale gearkassen og converteren fra 400 motoren som står i kan det være årsaken? Kjennes ut som det bare er en bitteliten, tynnt balanseringslodd på converteren.
440'en er en H men vet ikke sikkert om det er smidd eller støpt veiv i den. Er vel ikke lett å finne ut uten å demontere?
Ser at det finnes ørten svingningsdemperer også til 440, er en liten jungel å finne rett virker det som. Vet ikke om de har brukt svingningsdemper og reimhjul fra 400'en heller.
Evnt noen som har noen gode linker hvor dette er forklart? _________________ 1969 Dodge Charger 548
1973 Dodge Charger 440 SE til salgs
To much rice makes me sick. |
|
| Back to top |
|
 |
charger440 426 HEMI - elephant
|
Posted: Sun Mar 10, 2013 6:33 pm Post subject: Re: Balansering BB/727 |
|
|
| V8POWER wrote: | HAr en 73 Charger som opprinnelig var en 400 bil. Har en 440 i nå. Plages med vibrasjoner som antagelig kommer fra converteren. Synes det ble verre etter at jeg løsnet converterboltene og trakk dem til igjen.
Hvis det er den orginale gearkassen og converteren fra 400 motoren som står i kan det være årsaken? Kjennes ut som det bare er en bitteliten, tynnt balanseringslodd på converteren.
440'en er en H men vet ikke sikkert om det er smidd eller støpt veiv i den. Er vel ikke lett å finne ut uten å demontere?
Ser at det finnes ørten svingningsdemperer også til 440, er en liten jungel å finne rett virker det som. Vet ikke om de har brukt svingningsdemper og reimhjul fra 400'en heller.
Evnt noen som har noen gode linker hvor dette er forklart? |
Hei. Hadde liknende problem for lenge siden. I det tilfellet var det også converteren. Det jeg hadde gjort feil var å ikke ta hensyn til at det skulle være litt klaring som convertene skal kunne "løpe litt på" inn mot kassa (husker ikke målene nå men det finner du ut når du går inn på nettstedet til de som har levert/produsert converteren). Jeg hadde brukt for store skims mellom flexplata og converter slik at converteren ikke hadde noe slakk i dette hele tatt. Du kan få tilsvarende risting dersom det er for mye slakk også. Viktig å være nøyaktig her.
Ellers jo ofte mellomaksel en kime til vibrasjoner dersom den er ubalansert (eks mistet et lodd) eller har feil vinkel. Har også hatt den runden:-)
Hva gjelder svingingsdemper så er de normalt ikke s¨ørsmå. Solid str på min i alle fall (har innvendig balansert veiv).
Tips. Ta kontakt med Alfaseth Auto v/Ole Bøhler. Vet det meste |
|
| Back to top |
|
 |
mr.brudevoll Go wing
|
Posted: Wed Mar 13, 2013 1:33 am Post subject: |
|
|
Well, eleminerings metoden vil vere tidkrevande.....
http://440source.com/dampers.htm Har litt info..
Hadde sjølv balanselodd på converter, som gav vibrasjoner....
Før eg fekk på balansert flexplate (etter å ha balansert motor med liten forskjell), fant eg ut at spesielt gummioppheng på gearkassa var med på å bestemme turtallet for resonans = MYKJE vibrasjon...
Også dei andre motorfesta lyt sjekkast.....er dei i ferd med å løsne??
Om du sliter og drar i bakstuss på kassa...er gummifestet mjukt ???...kanskje "utslitt" ??
...kanskje bør boltane låses med loctite, om dei vibrerar lause??
Eg kjøpte nytt gearkasse oppheng...orginalt... og vart hjelpte med det....
Eg kjøpte faktisk eit relativt stivt gearkasse oppheng (poly) som eg aldri fekk brukt...
Selges BILLIG om eg klarer finne det att...  |
|
| Back to top |
|
 |
V8POWER 426 HEMI - elephant
|
Posted: Wed Mar 13, 2013 2:15 am Post subject: |
|
|
Mistenkte først mellomakslingen. Det har nok forrige eier gjort også. Ettersom både kryss og yoker er nytt. Nytt polyfeste også. Vinkelen ser grei ut såvidt jeg greier å måle men jeg har likevel eksperimentert med å heve og senke på gearkassefestet, samt mer og mindre luft i highjackersene. Syntes det var lite forskjell.
Eksosanlegg og slikt tok borti her og der, har fått fikset det, så de ble motorvibrasjonene mer merkbare igrunnen. Merkes godt hvis du holder den over ca 2000rpm.
Har en svingningsdemper liggende til 440 med cast crank og den ser ut til å være dobbelt så stor og tung som den som står på no. Tror likevel at det er converteren som er synderen. Ser at feks TCI selger flexplater med lodd på, men fant ikke ut hvilken motorer som skal ha det.
Har sett litt på 440spurce sine sider men ble ikke klokere. _________________ 1969 Dodge Charger 548
1973 Dodge Charger 440 SE til salgs
To much rice makes me sick. |
|
| Back to top |
|
 |
mr.brudevoll Go wing
|
Posted: Thu Mar 14, 2013 12:29 am Post subject: |
|
|
Du finn sikkert fleire tråder her som tar opp tema vibrasjon...
For å finne ut om det er motor/converter eller mellomaksel/kryss finner du først vibrasjonen ved å køyre opp i fart.
Sett i Neutral gear,...og la RPM droppe. Fortsetter ristinga, er det kryss/mellomaksel.
Kjem ristinga pånytt om du aukar turtall på motor, er det motor/converter,,,,
Eg har sett at eksempelvis summitracing.com selger flexplate med cutout = mangler matrial på eine sektoren = ubalanse....for utvendig balansering
Sjølv har eg egentleg IKKJE heilt forstått heile utvendig balanseringa.....
Du kan sjølvsagt forsøke bytte flexplate....
Minner om bruk av Loctite 243 på gjengane flexplate-bolter...
Sjølv har eg bl.a.opplevd at boltane som festar gearkasse-oppheng bak har løsna....
Den med mest peiling er nok Øyvind Mostad,...men INGEN kan vite kva som er innvendig i ein motor....
Slik eg ser det, har du 2 valg ;
Enten fungerer det med balansert flexplate, eller så må du rive ut motoren for å balansere delane i den...der kan Øyvind hjelpe deg....
Gi gjerne ei tilbakemelding på kva du finner ut... |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|