Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Grisblod, Gjutjärn och bot från Teredo

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> 61-modell og eldre
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Mon Jun 04, 2007 10:25 pm    Post subject: Grisblod, Gjutjärn och bot från Teredo Reply with quote

Jag har efter att ha läst klubb-bladet kontaktat Baron och Bosse i Bettna.
Två genomtrevliga människor med en gedigen kunskapsbank.
Bosse informerade om gjutjärnsautomaternas svagheter och rekommenderade Omegas mjukgörare för automatens packningar tillsammans med ett partikel/magnetfilter.
Dessa grejor säljes av Teredo.
Jag beställde och grejorna levereades snabbt! Försökte förstå vilken av ledingarna mellan oljekylaren och automatlådan som var returen, med hjälp av Chryslers Shop Manual - ringde Bosse igen och frågade om han trodde att bilden i manualen visade korrekt.

Bosse skrockade och sa "kom ihåg att 50/60-talet var en utvecklingstid där man ändrade och modifierade mycket" - kapa du ett rör i taget och montera en plastslang så att du verkligen ser flödet menade han.

Jag tänkte att nog har Chryslers Shop Manual rätt i varje fall och kapade röret som enligt manualen var returen - efter montage av en plastslang och en snabb uppstart, visade det sig att Bosse (givetvis) hade rätt.

Fick kapa det andra röret också och skarva i filtret där samt skarva i med en gummislang på trycksidan.

Så tappades lådan på sitt innehåll som mest liknade (luktade) surnat grisblod (gud vet när den oljan byttes sist) och även turbinen tappades. Oljemängden mättes till 21 pint, alltså ca 10 liter. (jo det stämmer med manualen)

Så fick hon då nytt blod igen och lite för kärlkrampen i den lilla dyra Omegaflaskan. Oljan fylldes på enligt manualen - först 4-5 liter, därefter start och tomgång i minst 2 minuter under påfyllande av ytterligare 2-3 liter. Tryckte i de olika växlarna för att fylla ventilhuset och kopplingarna.
Det blir ju ca 8 liter det, och då visar stickan på överfull. Så hon fick gå längre på tomgång och lapade så i sig en liter mer.
Sista litern fick hon efter en testkörning på 5-6 kilometer i lugn takt.
Stickan visar fortfarande på hög nivå.

Hur det gick? Jodå, visst märks det skillnad! Det är ett helt annat driv i lådan och växlarna går betydligt mjukare nu. Verkar som att kaviteringen har minskat betydligt med mindre ljud från lådan som följd.

Alla ni som har bytt olja på era automatlådor vet att det är dyrt, men tänk på att det SKALL göras - annars kan det bli dyrare. Intervallerna är 10000 miles eller en gång om året, vilket som kommer först.

Jag kommer att informera er om utvecklingen och hur lådan fungerar, men jag vill varmt rekomendera Teredo och grabbarna där!

Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Tue Jul 03, 2007 10:08 am    Post subject: Reply with quote

Har nu kört många mil efter byte av automatlådeoljan och tillsatsen av Omega. Lådan fungerar faktiskt bättre med ett helt annat driv som dessbättre visar sig i lägre bensinförbrukning per mil.
Jag har ännu inte tillräckligt med statestik för att kunna ge er ett rättvisande värde, men återkommer längre fram i saken.

Dart Laffen
426 HEMI - elephant

PostPosted: Thu Jul 05, 2007 10:10 pm    Post subject: Reply with quote

Hei Wizard!
Ineressant og lærerik lesning, men jeg lurte på noe.
Kan du si meg adresse og telefon nr. til Baron, og Bosse i Bettna. Trenger muligens litt hjelp med min Imperial 57.
Så har jeg hørt om Forward Look, tror de er i Lidkøping.
Kjenner du til dette? Eller om noen av de har Hjemmesider.
Så foresten bildene av din Saratoga, nydelig vogn Very Happy

Last edited by Dart Laffen on Sun Jul 08, 2007 1:58 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Fri Jul 06, 2007 6:44 pm    Post subject: Reply with quote

Dart Laffen - här har du efterfrågad information;

Teredo
Asphagsvägen 6
640 33 Bettna Sverige

Lennart "Baron" Widerdal
Bosse ?
+46 (0)155-92006

När det gäller Forward Look, så har jag inte hört om dem tidigare - får försöka kolla.

Roligt att du tyckte om mitt inlägg, det finns lite flera inlägg och tips här på forumet som jag lagt upp.

Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Mon Jul 30, 2007 8:12 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har nu kört Saratogan ca 100 mil efter tillsatsen av Omega och kan nu konstatera att hon drar ganska precis 1,4 liter milen vid landsvägskörning i ca 100 - 110 km i timmen.

Jag vill understryka att rätt nivå av automatlådeolja verkligen påverkar bränsleförbrukningen. Se till att lådan inte överfylls - det kanske inte är rätt oljesticka!?

Vid överfyllning av automatlådan, börjar oljan att skumma och därvid skapas luftbubblor som får pumparna att kavitera med ökad temperatur som följd. En olja som gått med för hög temperatur brukar bli brunfärgad istället för röd och lukta lite bränt av band och kopplingsbelägg.

Luften i oljan gör ju att man tappar tryck i servo till kopplingar och band och lådan slirar då.

Jag vill åter påminna er om att byta olja på era automatlådor! Intervallerna är 10000 miles eller en gång om året, vilket som kommer först. I våra Nordiska klimat bör bytet ske på våren så att inte kondes bildas under vinterhalvåret.

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> 61-modell og eldre All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum