Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Trico Co-ordinated Washer System

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Mon Jul 09, 2007 10:11 am    Post subject: Trico Co-ordinated Washer System Reply with quote

Min vana trogen, försöker jag dela med mig av mina erfarenheter och de undersökningar som jag gör - håll tillgodo;

TRICO ”Co-ordinated Washer” System
(TRICO “Koordinerat spolarsystem”)

Ursprungsartikel av Dr. Tony Rinaldi – bearbetning, tillägg och översättning Sven Andersson

Trico’s vakuumdrivna spolarsystem ”Co-ordinated Washer” System användes endast under 1960 av Chrysler.
Systemet användes även av Cadillac under åren 56-58, men med en annan form på behållare och lock.

Vindrutetorkarna är koordinerade för automatisk start vid tryck på spolarknappen - spolarevätska pumpas fram – vindrutetorkarna startas och fortsätter ett antal ”torra” svep efter att spolarknappen släppts för att torka vindrutan torr. Därav namnet, koordinerat spolaresystem.

Det är svårt att felsöka i systemet eftersom att det inte finns mycket dokumenterat i Chryslers original litteratur.
Lyckligtvis levererade TRICO även system till Chevrolet och Corvette under åren 58-62. En av TRICO’s modeller till Corvette har exakt samma gråa lock och samma form på behållaren som den modell som levererades till Chrysler.

Mycket av informationerna i denna beskrivning är inhämtad från olika Cadillac och Corvette renoveringsfirmor och säljare.

Pumpen har fyra anslutningar;

1. ”Vacuum” ansluts med en gummislang till en av
vakuumtankens två anslutningar. Pumpen kräver 15” vakuum för att kunna arbeta. (Jag har inte räknat fram vad det motsvarar i mm hg, eftersom att detta endast är en information)

2. ”Water Coupler” ansluts till spolarmunstyckena med en
gummislang.

3. ”Control” ansluts till en ventil monterad bak på
vindrutetorkarkontakten. Ventilen har en nylon axel som går rakt igenom kontakten och kommer ut i centrum av vredet för vindrutetorkarna. En spolarknapp av plast (saknas vanligtvis) är så monterad på axeln och fixerad med en låsskruv.

När knappen trycks in, avluftar ventilen och undertrycket som dragit upp pumpkolven och då spänt returfjädern faller – då pressar pumpkolven ut spolarvätskan under 10-15 sekunder.
”Control” kammaren är märkt med siffrorna 88693.

4. De sista anslutningen borde egentligen kallas för ”Co-ordinator” ansluts till ”Trico windshieldwiper Co-ordinator switch” som sitter monterad på eller i anslutning till vindrutetorkarmotorn (original har gummislangen ett rött längsgående streck som märkning).

När pumpen aktiveras, öppnas denna anslutning och ger därmed ett undertryck till ett membran i kontakten som så sluter kontakterna och ger spänning direkt till vindrutetorkarmotorn (förbikopplar vindrutetorkarkontakten)
Co-ordinator kammaren är märkt med ”X” eller ”XN”.

På pumpens sida sitter en munstycksskruv, med vilken man kan ställa in antal ”torra svep” efter spolning för att torka rutan torr.

För justering – skruva ut munstycksskruven helt och tryck en gång på spolarknappen för att fylla Co-ordinatorns kammare med vätska. Skruva så in munstycksskruven tills den har en mjuk kontakt mot gummitätningen.
Testa så pumpen med en spolcykel och ge akt på antal ”torra svep”. För att minska antal svep, vrid skruven moturs något och testa igen tills antal ”torra svep” torkar rutan utan att torkarbladen går onödigt många svep.

Det lär finnas en renoveringssats AWS-4 för omkring $50 från
McVey’s, en Cadillac firma (+1-913-722-0707) i KS.

Kompletta NOS pumpar kan finnas hos W.F. Grossmueller, en
Corvette firma (+1-908-213-8832) i NJ.

Renoverade pumpar (med McVey’s sats) i gott skick finns ibland
på earlycorvetteparts.com (+1-858-451-1943) i CA. Dessa pumpar
är kända som ”gray top washer bottles” i Corvette kretsarna.

Tom och Jay Maxwell på Capital Auto Restoration (+1-301-948-9481) i MD renoverar pumpar. Tom hävdar att han har renoverat 150 pumpar och han har låtit tillverka packningar för eget bruk.
De har ett reservdelslager och en jigg för att nita ihop pumparna korrekt. Tom visade sig vara den bästa källan till information.

Tillägg av Sven Andersson;

Att renovera dessa pumpar är definitivt inte helt enkelt och kräver tålmodighet, noggrannhet och envishet.

Jag började med att ta bort nitskallarna (som ändå var sönderkorroderade) och öppna pumpen – konstaterade då att det var hål i membranet.

Jag ersatte med en dammduk i lämplig tjocklek (0,50) och klippte ut konturer och hålbild.
Nitarna ersattes av rostfria M3, brickor och nylock muttrar.

Nu återstår bara att testa av systemet!

Med reservation för eventuella kommande ändringar.

Membran.JPG
 Description:
 Filesize:  190.9 KB
 Viewed:  9494 Time(s)

Membran.JPG

Klick here to see the Image in full size.

Trico Coordinated washer system.JPG
 Description:
 Filesize:  189.5 KB

Trico Coordinated washer system.JPG

Co-Ordinated%20(11).jpg
 Description:
 Filesize:  18.68 KB

Co-Ordinated%20(11).jpg

Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Wed Jul 11, 2007 8:30 pm    Post subject: Reply with quote

Har nu testat systemet och kan bekräfta att kopplingsschema, justeringsanvisning och renoveringsmetoden stämmer och fungerar.
Nu har jag original spolarburk med den riktiga torkarfunktionen!

Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Thu Aug 09, 2007 1:43 pm    Post subject: Reparation av spolarknapp Reply with quote

REPARATION AV SPOLARKNAPP – CHRYSLER 1960

Spolarknappen som vanligtvis har gått sönder kan repareras genom att svarva till en tvådelad knapp – en del som pressas fast i knappen för vindrutetorkarna och en del som kan röra sig axiellt.

Skruven som jag använt är en M3 och jag har använt Loctite låsvätska i gängorna för att den inte skall lossna om man vrider knappen.

Tänk på att mäta diametern på hålet i knappen för vindrutetorkarna – det är ju en gjuten knapp och förkromningen har nog aldrig samma tjocklek – de 8,3 mm som jag uppgett gav mig en presspassning på ca 0,15 till 0,20.

Jag fick borra upp knappen för vindrutetorkarna lite, så att skruvskallen på M3 skruven kunde passera.

Montering;

Pressa in den fasta plasthylsan i knappen för vindrutetorkarna.
Stick igenom M3 skruven från baksidan och skruva fast toppen med Loctite på gängorna.
Se till att skruvskallen inte sticker ut för mycket så att den kan hänga upp sig i knappens hål.

Vid tryck på knappens topp, kommer så M3 skruvens skalle att trycka på nylonaxeln till vakuumventilen.

Flusher button.JPG
 Description:
 Filesize:  63.1 KB
 Viewed:  9376 Time(s)

Flusher button.JPG

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum