Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Crate engine eller få bygd motor her hjemme?

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Off topic - Bil
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ornamental
Forward Look

PostPosted: Tue Aug 15, 2006 8:32 pm    Post subject: Crate engine eller få bygd motor her hjemme? Reply with quote

Akkurat nå holder jeg på å legge meg opp spenn som skal brukes på en '72 Challenger Rallye. Først og fremst vil jeg få modernisert understell og drivlinje, deretter skal motoren til pers.
Det skal være smallblock. I all hovedsak er det gatebruk som er greia, en litt tøff cruiser som kan flytte på seg når det trengs..

Med utgangspunkt i 4.10 bak, og fremtidig anskaffelse av Gear Vendor, når Autoshift funker også for 727-kassa (Se denne tråden)

Med et hypotetisk utgangspunkt i at jeg får råd til å bruke rundt 60-65 000 norske fjelldollar på motor i løpet av denne vinteren, hva mener DU at jeg er best tjent med å gjøre?

A: Kjøpe en fiks ferdig crate engine fra MP?

B: Anskaffe en litt sliten 360 for en billig penge, og så la proffe motorbyggere her hjemme bygge den opp til en heftig motor?

PS: Nei Jørgen, jeg har ingen konkrete planer om å røyklegge 'Cudaen din riktig enda, du skal fortsatt få sove godt en tid fremover. Razz
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
challenger
340 SixPack

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 6:30 pm    Post subject: Reply with quote

Ornamental wrote:
Med utgangspunkt i en utveksling på 4.10, og fremtidig anskaffelse av Gear Vendor, når Autoshift funker også for 727-kassa

Vært borti denne 70 Challengeren? Oppdaga på Power i Fredrikstad at den har fått Gear Vendor. Snakka med eieren og opplegget høres fristende ut. Ønsker meg veldig ein prøvetur med den bilen for å få litt fleire inntrykk!

Ornamental
Forward Look

PostPosted: Fri Aug 18, 2006 2:42 pm    Post subject: Reply with quote

Kanskje, jeg snakket en gang litt med en kar med en grønn Chally på Mopar Muscle Meet i Sarpsborg. Dengang sleit han litt med å få det til å funke helt, men alt i alt angret han ikke på anskaffelsen.
challenger
340 SixPack

PostPosted: Fri Aug 18, 2006 2:53 pm    Post subject: Reply with quote

Da er det nok samme bil. Interessant løsning.
v8
Guest

PostPosted: Fri Aug 18, 2006 11:24 pm    Post subject: Reply with quote

Bakdelen med gearvendor er vel bla prisen på ca 1800 dollar.Litt styr å montere også, må vel ha ny(korte) mellomaksling+++
Å kjøpe crate er ikke dumt. En enkel garasje trimming blir kansje billigere, men skal du overhale skikkelig med borring,avbalansering osv blir det mye dyrere enn crate.
Jeg hadde seriøst vurdert 5,7 eller 6,1 liter hemi. Du finner komplett helalu motor med gear ,ledningsnett osv for ca 5000 dollar.Selvsagt endel arbeid å montere men du sparer mye vekt, får masse effekt (enkelt 350 hk på hjulene) og et forbruk på rundt literen! Det er etterhvert mange som har gjort dette i USA.
Back to top
Ornamental
Forward Look

PostPosted: Sat Aug 19, 2006 2:36 pm    Post subject: Reply with quote

Det er GKN Unikardan på Karihaugen, Oslo-området, som er GV's representanter her til lands. GV til 727 kom på rundt 25 000 inkludert mva, mener jeg å huske.
De driver hovedsaklig med akslinger, en pakke med korting av gammel aksling eller ny alu-mellomaksel er noe de kunne tilby.

Ellers har jeg registrert en del negative synspunkter på Mopar crate.
Mye feil ute og går visstnok. I hvor stor grad dette er basert på nyere motorer, eller om det er gamle synder som henger igjen og ødelegger omdømmet vet jeg ikke. Særlig hemi'ene har fått et negativt rykte. Men dette skal være big block hemi'er, spesielt 528" har jeg lest dritt om.

6.1 Hemi frister, men den koster.
Det eneste stedet jeg fant på et kjapt søk, som hadde en å selge, var Street & Performance. $7595 for en longblock. Så kommer ditten og datten i tillegg.
Men om du kan poste hvor man kan få kloa i en komplett 6.1 hemi til $5000, så er det interessant!

Men noe skal det alltid være, det sies at det er litt trøbbel med tikking i disse motorene (5,7/6,1).
http://www.dodgetalk.com/forums/showthread.php?t=113225

383Scamp
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Thu Mar 15, 2007 1:14 am    Post subject: Hemi + 518 automat Reply with quote

Hvorfor ikke satse på en ny crateengine som er beregnet på forgasser og bygge en bra 518 automat .
classic american

PostPosted: Mon Mar 24, 2008 10:20 am    Post subject: Reply with quote

Hvordan er det med muligheten for å få godkjent en slik 5,7 hemi i en veteranbil ? Hvilke dokumentasjon trenger man ?
Back to top
View user's profile Send private message
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Mar 25, 2008 10:21 am    Post subject: Reply with quote

mulig og få det godkjen i veteranbil så lenge den ikke er tatt inn som bevaringsverdig kjøretøy.har en 71 cuda som jeg skal regge.den skal jeg ikke ta inn som bevaringsverdig pga at jeg skal putte i en ny 6.1L hemi i samt 5tr manuell.prata med han som skal godkjenne den og det var aldri noe problem og montere nyere motorer i gamle biler så lenge hk ikke overstiger det som den er levert med original(biltypen)

33 plymouth rod
Back to top
madvaa
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Mar 25, 2008 6:35 pm    Post subject: Reply with quote

Hva er forskjellen med å regge den som bevaringsverdig og "vanlig" da?
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Dart270
Bigblock

PostPosted: Sat Apr 12, 2008 10:01 pm    Post subject: Reply with quote

madvaa wrote:
Hva er forskjellen med å regge den som bevaringsverdig og "vanlig" da?

Blir bilen tatt in på 30 års reglen så blir den automatisk reg. som bevaringsverdig.

V8POWER
426 HEMI - elephant

PostPosted: Sun Apr 13, 2008 12:00 pm    Post subject: Reply with quote

Ja men er bilen eldre enn 71 tar du den inn som en vanlig bruktimport. Da blir den hverken bevaringsverdig eller får kjørebegrensinger.
Back to top
madvaa
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Sun Apr 13, 2008 1:20 pm    Post subject: Reply with quote

71....Er det et årstall som flytter seg hvert år eller er det fastsatt?
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
V8POWER
426 HEMI - elephant

PostPosted: Sun Apr 13, 2008 7:26 pm    Post subject: Reply with quote

Det står fast. Det var da de nye kjøretøyforskriftene kom med en rekke krav som er håpløse å oppfylle med en gammel US bil. (Krav om masse dokumentasjon bla) Biler nyere enn 71 må nesten regges som bevaringsverdige med bruksbegrensing og de må være tilnærmet orginal stand. Dessverre.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Off topic - Bil All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum