| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
challenger sogn cruiser
|
Posted: Mon Jan 12, 2009 3:42 pm Post subject: restaurering. |
|
|
| hei,lurer berre på ka som er mest vanlig når det gjelder total restaurering av bil. driver å restaurerer en 70 challenger rt se. det eg lurer på er om det er vanlig å lakkere motorrom og montere på forstilling eller om det beste er å få alt lakkert på engang hos lakkerer? har tenkt å lakkere under og inni sjøl. mitt første prosjekt så er usikker. |
|
| Back to top |
|
 |
gudrun_65 sunglasses on
|
Posted: Tue Jan 13, 2009 10:11 am Post subject: |
|
|
Dette varierer fra person til person..
Eg holder på med en Dart,som eg restaurerer,og den lakkerer eg i motorrom først,slik at eg får på igjen forhjulstilling og får satt i motor før heillakkering.
Eg har også slipt platereint rundt dørene,og lagt på grunning,deretter skrud dørene på igjen,slik at den kan lakkest med dørene på. |
|
| Back to top |
|
 |
Black_CUDA Forward Look

|
Posted: Tue Jan 13, 2009 12:12 pm Post subject: |
|
|
som sagt så er dette veldig variabelt, avhengig av farger og hvor omfattende jobb du har.
skal du ha samme farge i motorrom som resten av bilen lønner det seg nok å lakkere hele karosseriet (uten dører, skjermer osv) først, så kan du montere ting på den etterhvert som de er ferdige fra lakkerer o.l.
på denne måten slipper du at nylakkerte deler og andre nye deler blir liggende rundt over alt og bli ødelagte.
alternativt hvis du skal f.eks ha svart motorrom og en annen farge på resten av bilen, så kan du lakke motorrom først, og deretter maskere bort dette når resten skal lakkes.
MEN, om du driver med en totalrestaurering eller skal skifte farge på bilen, så lakk for all del alle delene for seg selv, ellers blir det helt umulig å få lakk over alt! dersom du setter på panser, bakluke, dører og skjermer og forventer at lakkereren skal lakke dette på bilen utvendig og innvendig kan jeg garantere deg en grinete lakkerer og en middels resultat.
skal bilen bare lakkes utvendig er saken litt anderledes, da kan selvfølgelig alt akkeres på bilen, men da er det vel heller ingen restaurering.
på restaureringen av min Cuda, begynte jeg med å syredyppe faenskapen (tomt karosseri), deretter sveiser jeg alt som må sveises. så tinner jeg alle sveiseskjøtene, deretter grunner jeg den. ETTER at jeg har grunnet den så sparkler jeg alle små ujevnheter og småbulker, og går på med grunning igjen. når denne er slipt ned så lakkes bilen innvendig/utvendig og under. så tectylerer jeg i alle kriker og kroker. først når dette er gjort begynner jeg på dører, skjermer osv.. disse får samme rutine som karosseriet.og etterhvert som de er ferdig lakkert blir de bare montert rett på bilen.
en ting er viktig da; dersom du kan skiftet ut dører, skjermer eller liknende så prøvemontèr og justèr de riktig på bilen før du tar de av og sender de til lakkering. det er mye som kan gjøre at de trenger en liten finpuss for å se riktige ut på bilen. gjør du dette så unngå du å se at åpningene er for store, eller at det er en fals som ikke er i riktig vinkel e.l. etter de er lakkert, og så må du gå på å fikse dette og lakke på nytt. dette tar unødvendig lang tid, og blir dyrt.
håper jeg fikk frem hva jeg mente. spør om det er noe som er uklart. _________________ 1972 Plymouth 'Cuda PROSJEKT
Black n' Beautiful!!
WWW.KORSBAKKENAUTO.NO |
|
| Back to top |
|
 |
challenger sogn cruiser
|
Posted: Tue Jan 13, 2009 7:36 pm Post subject: |
|
|
| takk for opplysningene. challengeren skal vere trippel black så da er det kanskje lika lurt å lakke motorrom og karosseri i ett. har sjøl ikke peiling på sparkling så tenkte å la lakkerer gjøre den jobben også. da bør eg vel ha på alt av deler og justere det best mulig før den blir sendt til sparkling. kanj berre demontere etter sparkling og lakke del for del etter det? høres det fornuftig ut? |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|